Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Rabu, 23 November 2011

Semangat Padi

jelapang MakTeh Isau.

Cerita dulu2 - Zaman padi semusim. Masa ni semua masih tradisional. Bendang dikerjakan dgn kudrat manusia dan kerbau. Ini dulu, sekarang dah pupus dek zaman dan kefahaman mengenai Islam yg menolak dgn sendirinya upacara seperti ini. Konon nak minta semangat padi terus kekal untuk menghuni jelapang. Dibuat pada hujung musim dan selalunya bila hasil tuaian telah mula merosot.
       Mula2....ditanda kawasan tu dgn menyelak perdu padi jadi macam lorong utk memisahkan antara padi pilihan dan yg bukan. Selalunya adalah dlm 50 perdu gitu. 3 hari lepas tu, tuan bendang pi laa ketam beberapa tangkai padi tu dan diletakkan di atas seperdu padi yg disimpul kemas. 3 hari lepas tu padi yg diletakkan itu dibawa balik dgn berkelubung kain sambe menyebut2 minta semangat padi ikut balik. Masa berjalan balik tu pantang tak boleh bertegur dan bercakap dgn sesiapa pon sampailah ke jelapang untuk menyimpan padi tersebut. Padi itu diletakkan betul2 ditengah2 jelapang. Padi yg selebihnya tu diketam seperti biasa dan disimpan saja untuk menjaga semangat jelapang...Berkesan ke tidak, tak tau laa pulak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan