Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Sabtu, 29 Oktober 2011

Cerita exsmdso 7~Kalau dah bukan rezeki

Cerita exsmdso 7 drp 50


Masa tu selain makan di rumah awai-awai sebelum mai sekolah kami yang geng dok jauh bukan dan(sempat) makanpun. Kalau yang rajin tu pilah makan di KANTIN tapi waktu tu bagi kami anak-anak kampung ni rasa mahai la sikit,  jadi carila alternatif lain untuk makan yang murah.

Aku masih ingat masa tu ada seorang pelajar yang nampak macam 'miskin' bawak nasi lemak mai juai di sekolah. Nasi lemak buatan makdia tu kalau ikut gred waktu tu sangat sedap -satu bungkus 2 kupang. Laku sungguh. Sat saja habis. Kadang-kadang aku tak dan. Selalunya pelanggan 'istimewa' main orde sehari sebelum.


Yang kedua-kalau hangpa masih ingat masa tu dalam pukoi sebelas lebih ada satu india pakai gerek beca mai dok jual cendoi dengan rojak buah di luar pagar. India ni Muslim ka dak kita pun tak tau. Masa tu main bedai saja. Rojak dia sedap. Cendoi dia pakai ais sagat tonyoh dengan tangan. Masa tu dia parking dekat pokok depan pintu utama (la ni depan pintu tu ada batang balak dengan kapak kot).

Bila tak berapa lama, pengurusan dapat tau ada orang meniaga (kantin repot kot)- depa pun ambik tindakan larang kita makan makanan lain daripada makanan KANTIN. Mula-mula kena warning pelajar tu. Niat baiknya untuk membantu keluarga rupanya buat masalah padanya. Kesian tengok. Kat india tu depa tak warning tapi yang kena warning kami yang dok beli rojak tu. Kami semua yang dok kumpul di tepi pagar tupun stop beli. Kesian woi, tengok india tu dok muka heran pasai apa budak-budak ni tak beli rojak dengan cendoi aku. La ni baru aku tau rupanya cikgu-cikgu ni takut sungguh 'keracunan makanan'. Dua hari lepaih tu dia pun belahhhhh!! Kesian.

Itulah, kadang-kadang kalau dah rezeki kita-sapapun tak boleh usik, kalau dah bukan rezeki kita dalam mulutpun boleh keluaq balik. 

1 ulasan: