Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Selasa, 13 Disember 2011

sebab2 yg buat orangtua marah

Aku dulu selalu kena marah dan kena jege dgn Pak. Ada banyak sebab aku selalu kena jege atau kena marah. Tapi yg aku ingat yg kerap aku dok kena ada 3 benda aku buat. Selalu silap buat benda2 nih laa yg selalu kena marah.

  1. Dulu setiap rumah ada bekas pinang. Org dulu bila mai rumah Pak selalu makan pinang. Bekas pinang ni Pak buat cantik dan berukir. Bila lepas kawan2 dia balik, bekas pinang ni selalunya tak dan nak letak tepi....dok tengah rumah tu la.
  2. Dulu tetamu kalau singgah selalu minta air sejuk. Air sejuk ni di hidang dalam gelas, ada gelas kaca dan ada gelas drp tembaga.Tak macam laa..ada macam2 brand yg tahan pecah. Dulu kalu gelas/cawan kaca tu tergolek pon dah pecah....kalau mak tak dan kemas, lepas kawan Pak balik dok tengah beranda tu laa.
  3. Dulu mana ada api elektrik. Pakai pelita minyak saja...ada yg beli dan ada yg buat sendiri. Pak selalu pesan, dah padam pi letak tempat dia....kami ni kadang2 lalai....letak ikot dan saja.
Aku suka sangat berlari dlm rumah....dan selalunya aku tersepak benda2 ni laa....kalau bekas pinang, berterabur isi perut. Kalau gelas air tu gerenti pecah....dan yg beratnya bila pelita minyak tu kena sepak....habis tumpah minyak. Dan perkataan Pak ialah,"mata tak tengok ka".....tak kena libas di kaki, bedebab di belakang......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan