Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Jumaat, 5 Oktober 2012

Budak Sekolah

Jumaat : 5 Oktober 2012
Pagi
Kedai Makan
Situasi : Pertemuan 'murahan' antara seorang bekas murid dgn guru yg dah tidak lagi mengenali namanya walaupon rupanya masih ada gambaran. (Perbualan yg dah diringkaskan)



Sedang aku meratah capati lauk sardin + kopi O panas...
"Cikgu, pahabaq?" sambil menghuloq tangan.. Aku sambut tangan tu, kasaq, macam tangan cikgu dia jugak.
"Baik, mai minum." Pelawa aku. Dia duduk depan aku.
"Sapa nih...tak cam dah, tahun bila keluaq?" Sambil aku perati dia, Badan agak sasa. Rambut kasar2..pakaian boleh tahan jugak kemasnya. Tapi tengok pada jam tangan dan telefon bimbitnya yg diletakkan depan aku tu...isk, ada harga jugak anak murid aku nih.
" Alaaaa, WXYZ...budak kelas corot tu, kelas yg semua cikgu tak suka tu?"
"Kelas mana, ada 2 kelas tu?" Tanya aku nak pasti kerana saban tahun aku memang kontrak kelas corot.
"Kelas 3Z tu laa....kelas yg cikgu selalu dok basuh kami tu, yg cikgu dok crita pasai vokasional la, Giat MARA la, masuk bengkel moto la. Cikgu nak makan apa lagi, oda laa."
"Ha ha ha... takpa, ini saja pon dah cukop, Kamu buat apa, di mana? tanya aku nak tahu.
"Terima kasih laa cikgu pasai selalu dok ulang2 ttg Giat Mara tu... lepas SPM saya masuk Giat Mara.. Lepas tu saya  pi keja dgn orang, 10 tahun jugaklaa, kumpoi duit .. Laa ni saya buka syarikat sendiri, Pendawaian Domestik. Pejabat di Penang." Sambil dia hulurkan kad bisness dia. Aku belek2. Dia berulangkali ucapkan terima kasih kerana sedarkan dia walaupon dia kelas corot. Baru teringat akan dia dulu. Diam dan tak banyak kerenah masa dlm kelas.
"Cikgu, bila senang...singgahlah rumah saya. Kita makan2...."

Saya cuba risik2 pendapatannya..bila aku congak2....pendapatan sebulan dia bersamaan dengan sepuloh bulan gaji aku. Berbahagialah kamu wahai anak muridku.

1 ulasan:

  1. kalau kita nak berjaya,tiap tiap hari kena ada idea baru.Buat yg betul,kekalkan yg betul.

    BalasPadam