Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Sabtu, 13 Oktober 2012

Ubi Gadong


Ubi Gadong...orang kampong kami pangge kloi...masa budak2 dulu selalu dpt makan. Tok rajin buat. Sedap. Cuma benda ni nak buatnya sangat susah dan rumit. Silap2 boleh mabok. Khabarnya ada jugak yg mati sebab mabok kloi. Nak buat kena rujuk pakar, tapi zaman sekarang pakar dah habis meninggal...yg mewarisinya pon tak pernah laa pulak dengar ada yg aktif lagi.

Kena kupas dan hiris/sagat elok2..jgn ada sedikit pon kulit. Isi kekuningan tu kena rendam dan basuh betul2 bersih. Kena rendam dlm air mengalir sekurang2nya dua malam (paling baik dlm sungai mengalir dan jernih), ada yg rendam sampai seminggu. Tujuan utk menghilangkan getahnya yg mabok tu. Cuci dan bilas. Kukus sehingga menjadi puteh dan lembut. Rasa kenyal tawar...nak sedap, Makan dgn nyoq muda parut + garam...rasanya lemak2 masin. Pekena dgn kopi O.

Hari tu dapat sepinggan dr jiran... makan. Tak sedap macam dulupon. Deria rasa dah hilang kot!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan