Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Ahad, 3 Julai 2011

Tidak jemu ke Bang?..EH...CERITALAA PULAK!

CEghITA LAGI~”Tidak jemu ke bang?’

Suatu petang saya menemani pengetua yg rajin ni pergi ke rumah penjaga seorang pelajar asrama yg ada sedikit masalah. Tujuannya supaya si waris ini dapat menjemputnya anaknya kembali. Kami tidak terus menghantar anaknya pulang krn takut sesuatu berlaku semasa dlm perjalanan. Demi utk keselamatan dua warden ditugaskan pengetua mengawasi pelajar tersebut di asrama.
Rumah pelajar tersebut di sebuah FELDA…utk sampai ke rumah pelajar tersebut kami terpaksa melalui pagar berguard yg menjaga kenderaan keluar masuk. Mungkin tujuannya utk mengelakkan penyeludupan keluar hasil ladang.

Biasalah, dlm perjalanan ada perbincangan ttg masalah pelajar asrama dan cara2 utk meningkatkan prestasi penghuni asrama. Sesudah diberi izin masuk, setelah sedikit lepas, saya bertanya pengetua,
”Tak jemu ka lepas tali naik palang, tarik tali turun palang?”
 “Entahlah, saya pon tak tau, nanti balik nanti saya tanyakan.”

Saya ingatkan beliau bergurau; rupanya sungguh2. Dalam perjalanan pulang apabila sampai di guard tu, setelah memeriksa serba sedikit dan membenarkan kami keluar…sebelum bergerak pengetua bertanya.
”Tak jemu ker bang…dok sorang2…asyik tarik tali turun, tarik tali naik saja..? Jawab guard..”Jemu juga. Apa boleh buat dah rezeki saya di sini.”
 “Tapi bukan saya yg nak tahu, kawan saya sebelah ni, terima kasih ya.”

Apabila kereta dah naik cermin semula, saya bersuara…’ La..kenapa cikgu tanya guard tu?”
“Bukankah hang yg nak tau…saya tolong tanyakan  saja.”
“ Saya cakap dgn cikgu saja.”
“Tanya saya apa cikgu dapat. Apabila kita bertanya kita hendakkan jawapan. Jadi soalan kita perlu tujukan kepada yg dapat memberi jawapannya. Begitu juga kalau di sekolah, kalau kendak sesuatu drp saya, jumpa saya, Tanya saya. Jgn cakap belakang2..saya mana tahu. Saya bukan ‘six million dollar man.’…”
“He he he he..!!!”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan