Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Sabtu, 2 Julai 2011

EH, ADA CERITA lagi...Tukang Kebon bercrita..

Tukang Kebon bercerita..
Dulu ada kerja yg digelar tukang kebun. Sekarang kerja tu telah banyak diambilalih oleh pekerja swasta kontrak. Dalam bersembang2 tu ada jugalah crita yg boleh saya sampaikan untuk dikongsi.
...Critanya begini (olahan semula)
Selalunya jam 10-10.30 aku berenti rehat..masa tu lah nak hilangkan penat atau nak minum seteguk dua air di kantin. Kalau hari Sabtu kantin tak buka, aku keluar makan/minum di luar (dulu hari Sabtu kerja)..
...Satu hari aku dicari pengetua. Saya diberitahu begitu oleh rakan. Aku pon menyusulnya ke pejabat.
"Mat, saya cari kamu tadi, kamu kemana?"
"Saya ke pekan tadi."
"Tidak minta kebenaran pon"
"Saya dah tulieh dalam buku kebenaran keluaq"
"Ya saya tahu, kamu ada catat dlm buku catatan keluaq, yg saya kata kamu tak mminta kebenaran pon"
"Sama saja tu cikgu"
"Salah tu. Minta kebenaran pada orang. Selepas dapat kebenaran baru tulis dlm buku sebagai bukti bertulis".
Aku yg tidak mahu mengalah berkata,"Itu hak saya cikgu, lagipon itu waktu rehat saya."
"Lagi sekali kamu salah. Keluaq dgn kebenaran waktu kerja itu satu keistimewaan, bukan hak. Ada 2 saja hak sebagai pekerja awam....1 kamu ada hak untuk terima gaji sekiranya kamu bekerja..dan 2 kamu ada hak untuk letak jawatan. Yg lainnya semua keistimewaan".
....Aku minta maaf dan berlalu keluaq. Sebelom aku dikatakan salah utk kali ketiga baik aku cepat belah.....
Sebenaqnya si tukang kebon tu tak berapa nak faham saja.......aku tanya si tukang kebon tu, lepas tu apa jadi? Dia kata tak ada apa pon....tapi kali ni aku keluaq senyap2....tulieh buku pon tak...baru padan muka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan