Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Selasa, 12 Julai 2011

KEBOLEHAN MEMIMPIN DAN MELANTIK ORANG YANG BERKELAYAKAN


Pemimpin yg betul layak memimpin walau daripada kelompok berlainan

Keadilan dalam Islam diertikan sebagai “meletakkan sesuatu kena pada tempatnya, sesuai dengan kedudukannya.”  Ini hanya dapat dilakukan dengan ilmu pengetahuan dan kebijaksanaan. Dalam kehidupan berorganisasi, kebolehan seseorang ketua memilih orang yang paling layak dan sesuai dengan sesuatu tugas untuk diberi kedudukan, pangkat, tugas dan lain-lain, adalah suatu tanggungjawab utama dalam menegakkan kedilan dan mengelak daripada berbuat zalim. RasulAllah s.a.w. telah menegaskan bahawa sesuatu kerja atau tugas yang diberikan kepada  orang yang tidak layak dan tidak mahir, pasti akan menghadapi kehancuran. Seseorang ketua atau pemimpin yang melakukan ini dikira sebagai telah membuat khianat…
memimpin dlm kumpulan sendiri lebih mudah?

2 ulasan:

  1. Tahniah, telah dilawati. Laman blog yang menarik. Bukan senang untuk kita telan semua hidangan, dan bukan senang juga untuk kita luahkan sesuatu pendapat/pandangan dalam era globalisasi hari ini. Dunia dah berpatah balik ke zaman Jepun. Mentaliti senyap dan pemerhati sejati..

    BalasPadam
  2. Terima kasih Serai....sama2 berkongsi.

    BalasPadam