Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Ahad, 10 Julai 2011

DALAM MENGEJAR KEKAYAAN

DALAM MENGEJAR KEKAYAAN, ramai golongan ini difahamkan dan memahamkan..untuk dapat kekayaan "lobby melobby" jadi amalan..

"Lobby melobby" atau dengan nama lain entertainment..atau "rasuah" sudah jadi amalan, atau prinsip dalam mengejar kejayaan sama ada dalam usaha mendapatkan projek atau pun pangkat dan kedudukan..

Walaupun hati kecil tidak menyenangi..golongan ini rasa ianya perlu atau terpaksa lakukannya...dengan harapan sipolan yg dilobbykan akan menjayakan hasrat mereka..mereka mengalah dengan berfahamkan ianya adalah satu yang wajib dilakukan atau dengan mengatakan bahwa itu lah satu2nya jalan utk berjaya..rasa tidak senang hati disebabkan iman terpaksa di'kubur"kan dan ditelan begitu saja..

Tapi..setelah habis ribuan ringgit, sekian masa...projek yg diidam2kan jatuh ketangan org lain..kedudukan pangkat yg dicita2kan jatuh ketangan org lain..yg dapat ialah kekecewaan...

Hati yg dibakar kekecewaan lantas menyalahkan tu dan ini..menyalahkan sistem..menyalahkan org lain..menyalahkan kronism atau nepotism..menyalahkan kerajaan..menyalahkan segala2nya ..tapi sekali2 tidak menyalahkan diri sendiri.

Tak trfikir oleh dirinya..jika dia berjaya mendapatkan apa yg dicita2kan bagaimana pula perasaan org lain yg tak dapat.

Tapi biasanya golongan yg berjaya dapatkan dengan jalan "lobby melobby" melampaui batas akan berkata dengan selambanya bahwa itu adalah rezekinya..dah ditakdirkan untuknya ..dia berhak dan layak..org lain yg gagal dan kecewa dikatakan tidak dapat menerima qada' dan qadar atau takdir ilahi..org lain hanya tahu dengki saja dengan kejayaannya..
Cuma kalau dia gagal..tidak pula ia mengatakan ianya takdir atau qada' dan qadar..dengan selambanya dia akan mengatakan pada yg berjaya tu berjaya  kerana merasuah, atau guna kabel..

Ini lah keadaan kita hari ni..sama ada dalam arena politik maupun perniagaan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan