Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Selasa, 12 Julai 2011

KAIN BELACU~Eh, nak ceghita lagilah.....

NAK CEGHITA LAGILAH!.....

Selalunya..saban tahun aku tidak terlepas dr mengajar 2 kelas paling corot drp 10.  Mungkin  kerana sifat Aku yg tak berapa kisah sangat ttg prestasi kelas (mungkin aku ni depa rasa agak tegas kot) atau kerana dah org lain semua pandai menolak.  Walaupun dah berusaha dgn pelbagai pendekatan ( yg waras dan yg tak waras) namun keputusan yg terbaik dapat dicapai hanya sekadar sederhana sahaja, kalau ada pon A hanyalah seorang dua.

Sebelom keputusan disebutkan dlm mesyuarat peningkatan prestasi, aku diam2 berjumpa dulu secara perseorangan dgn Pengetua. Aku menerangkan ttg usaha aku dan kehampaan aku terhadap keputusan yg dicapai.

Saya minta maaf cikgu, saya tidak dapat mencapai hasil yg diharapkan…saya sudah cuba yg terbaik….”
“Cikgu, secara jujur adakah target individu pelajar tercapai…”
Hampir tepat….cth A~2 org, dapat 1, B~15 org, dapat 9………”
“Cikgu puas hati dgn keputusan itu?”
Puas jugak..”
“Habis tu, apa lagi?”
Saya takut cikgu yg tak puas hati.”
“Bagi saya proses mendidik macam mencuci pakaian. Kalau jenis sutera…celop,bilas dan sidai. Jika jenis rayon…kena basuh dgn tangan pelan2..kalau kain kapas kena berus dan kalau belacu kenalah sental kuat..janji bersih dan yg dibersihkan belacu tetap belacu, tidak mungkin bertukar menjadi sutera tetapi menjadi belacu yg bersih…..(Belacu=kain benang mentah, kasar)
He he he……

Tiada ulasan:

Catat Ulasan