Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Khamis, 14 Jun 2012

Kisah Benar-Mangkok pandai baca Yaasin.

Tadi (14 June 2012) Majlis bacaan Yaasin Hari Guru.

( Ini peringatan utk diriku yg juga sering lupadiri kerana aku jugak tidaklah sebaik sebagaimana yg terbaik seperti dikehendaki oleh diri)
Nak cerita ttg Mangkok....Mangkok ni dah ada situ masa aku sampai, aku sampai awal 5 minit sebelom majlis ttp majlis dah bermula lebih awal drp aturcara. Acara pertama, aluan pengerusi..Mangkok ni molanya molek saja situ..Tengah2 Timb. PPD sedap berucap sampai mai Cawan. Lepas senyum2 dan salam sorang dua, Cawan ni menyendeng dok sebelah Mangkok tu. Molalah Mangkok ni potpet2. Banyak kepala berkopiah puteh memaling. Aku ingat tentu kawan lama tak jumpa,,rupa2nya dok tak puashati ttg bolasepak. Sakan jugak bicara Mangkok dan Cawan nih. Aku yg dok jauh 2 depa pon dengaq. Bila Yaasin mola, senyap sat. Bila doa Yaasin dibaca Tok Imam, Mangkok ni buka cerita lagi....Isk..aku hanya jadi Lesung Batu yg berat dan bisu! Aku tak tau jiran2 aku berubah jadi apa. Rupanya aku tidak ada kekuatan utk menegur.


Gambar hiasan dan tidak berkaitan dgn cerita.

2 ulasan:

  1. Kalau bebudak belom baligh boleh la jugak terima, ini cikgulaa. Tak dak teladan yg boleh dicontoh.

    BalasPadam