Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Jumaat, 30 Mac 2012

KPI~Indeks Prestasi Utama (Key Performance Indicator)

 

Tapi apa itu KPI? Dalam terjemahan bahasa Melayu ia bermakna Indeks Prestasi Utama. Dalam pengertian pengurusan yang mudah, KPI banyak digunakan dalam mengukur sejauh mana keberkesanan sesebuah organisasi atau individu dalam menyempurna dan melaksana tugasan, matlamat serta objektif yang diberikan kepadanya.

Biasanya, sesebuah organisasi dan perniagaan menggariskan beberapa KPI yang perlu dinilai kemajuannya. Penilaian sesebuah perniagaan, misalnya ialah untuk melihat sama ada untungnya meningkat dan tahap kepuasan pelanggannya juga turut meningkat.

Ini bermakna, keuntungan dan kepuasan bergerak seiring. Untung yang dibuat, secara sah, haruslah berbaloi mengikut kehendak dan kaca mata pelanggan. Tahap kepuasan pelanggan tidak boleh diketepikan, kerana jika pelanggan tidak puas, sokongan mereka akan merosot. Jika sokongan merosot, perniagaan itu juga akan merosot. Pelanggan perlu berpuas hati dengan wang yang dibelanjakan untuk produk atau perkhidmatan itu, walaupun harganya sedikit mahal.

Begitu juga dalam pentadbiran kerajaan - ia juga mempunyai pelanggannya yang tersendiri yang perlu dipuaskan. Perkara kecil boleh jadi besar jika ia tidak ditangani dengan betul. Bagi politik - pelanggannya ialah rakyat atau pengundi. Jika pelanggan itu puas hati, jumlah kerusi dalam Parlimen juga akan merosot. Begitulah sebaliknya.

Dalam suasana ekonomi negara dan dunia yang tidak menentu - juga suasana politik tempatan yang muram, satu bentuk pengurusan yang kreatif perlu dilaksanakan oleh semua pihak. Seperti kata guru pengurusan terkenal, Tom Peters "Crazy times call for crazy organizations" (Masa yang gila seperti ini memerlukan organisasi yang turut gila). Gila dalam konteks ini ialah gila-gila, radikal atau kreatif. Kita harus melihat sesuatu melampaui (beyond) ibu jari kaki kita.

3 ulasan:

  1. amboi,hari Jumaat pun pikiaq yang berat2 ka?

    BalasPadam
  2. Jumaat saja yg dan nak pikiaq...hari lain pkiaq sikit2 dah laa...

    BalasPadam
  3. Pikiaq pikiaq

    BalasPadam