Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Khamis, 16 Jun 2011

PERMAINAN DULU2




Aku teringat masa kecik-kecik dulu.... Ada satu permainan di kampung yang jarang aku tengok budak-budak sekarang main.. Sekarang banyak lebih suka kan game Play Station jer.... Main dalam bilik... duk atas sofa yang empuk..... Pastu main game sambil mencarut-carut.... Permainan yang aku nak citer ni mungkin dah pupus kot... Tu yang aku nak citer ni.... Permainan yang aku nak citer ni ialah... main pelaga buah getah... 


Permainan ni popular sangat-sangat masa zaman aku kecik-kecik dulu... Menariknya bermula dari mencari buah getah lagi.... sampai la melagakan buah getah tu.... Takde kos..... Cuma ada di kebun getah jer..ha ha ha.

Nak main game ni punyer pasal... pakat-pakat dengan member-member...pegi carik buah getah di kebun getah.... Pergi time tengah hari baru bes... Bunyi letupan buah getah yang masak... dan jugak buah getah yang jatuh ke tanah memang tak siapa tahu kecuali yang join sekali... Nak kutip buah getah ni...bukan sebarang kutip... Kene pilih jugak... ada yang senang pecah..ada yang susah pecah... yang susah pecah tu la yang dicarik...

Nama buah getah pun ada pelbagai jenis... ada nama Kapak, ada nama Puru... ada nama Pok Dogo..CE kata getah Bengali... macam-macam la.... sumenyer ade bentuk tersendiri.... Tak tahu?? Sila la tanya bapak korang...atau atok korang... rugi kalau tak tahu ni...

Sesudah kutip sebanyak seplastik.. mula la pegi ke gerai atau mana-mana tempat yang boleh melagakan buah getah ni.... Jumpa kawan-kawan....macam geng gangster...cuma yang bezanya.... setiap orang bawak buah getah masing-masing..:D Pastu stat la melaga...



Mula-mula Osom dulu...sape kalah... buah getah dia jadi penahan..penahan di duk bawah... yang menang osom tadi duk atas jadi pelaga... Pastu dilagakan la buah getah tu dengan tangan.... Dihempap kawasan perut tangan ke buah getah....tengok buah getah siape yang pecah.. yang pecah kalah.... Pastu gilir-gilir la... Siape yang habis buah getah dulu..dia kalah.. 

4 ulasan:

  1. Iiih, semua menan ni aku dok main la dulu ni. Kalu hang tak remind balik ni dah lupa dah sesetengah tu. Dulu ada gak aku ajak anak aku main pak yet ni. Dia tengok aku semacam ja.....

    BalasPadam
  2. Salam....terima kasih leematsan kerana melawat.

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama3/6/23 4:39 PTG

    Hi...saya duk di Alor Senibong, jiran kampung.

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama3/6/23 4:42 PTG

    Kat kg dulu² sy juga duk men benda ni..buat sendiri, mn ada mennan mcm la ni, semua buat sendiri.

    BalasPadam