Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Sabtu, 25 Jun 2011

Helikopter biji getah~Permainan dulu2 bil: 4

HELIKOPTER BIJIK GETAH

Heli remote?..bukan lah, heli bijik getah saja. Cipta sendiri. Rupa pon bukan macam heli…macam propeller saja.
Macam mana buat?....nak kena ada bijik getah ( mau yg besaq lagi baguih), benang kasaq, buluh yg di raut/lidi sate la kalau laa ni, buluh keping/kayu aiskrim la kalau laa ni.


Bijik getah kena korek buang isi, habis isi tebuk 3 lubang , 1 di perutnya..2 lagi sebelah kepala dan bahagian bawahnya….Cuba masukkan batang kayu tu (exhibit B) melalui lubang atas dan terus ke lubang bawah,..kemudian julurkan benang pada lubang tengah.


Kedudukan akhirnya seperti ini.
 Pusingkan batang kayu itu untuk menggulung masuk benang tersebut dan kemudian tarik benang tersebut dgn pantas berulangkali. Perbuatan ini akan memusingkan propeller heli itu.

Dah siap pi laa main mana2…selalunya main macam org laa pakai bush cutter tu la..pusing sana pusing sini.....pusing potong daun2 muda yg ada sekitar kampong…selalunya pokok keladilah jadi mangsa..


Mungkin dulu2 aku pikiaq macam ni kot....hahahaha
Cubalah.. untuk tontonan anakcucu.

2 ulasan:

  1. antara mainan wajib aku kalau balik kampung

    BalasPadam
  2. Biasanya budak umur brapa main ni? Remaja masih main x?

    BalasPadam