Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Ahad, 20 Mei 2012

PANTANG LARANG dan negatifnya.

Dalam masa kanak2...ibu bapa meletakkan larangan dan pantang larang utk menyekat, mengasuh dan mengajar serta menanam nilai2 murni yg mereka percayai. Ini merupakan sekatan2 kepada perlakuan  kanak2 yg akan dipatuhi sehingga mereka dewasa. Ada antara larangan ini membawa kesan negatif kepada kanak2 itu. Biasanya larangan ini berbentuk 'jangan' supaya anak itu patuh kepada kehendak ibu bapa.

Pantang larang seperti "jgn menyanyi di dapur, nanti kahwin org tua" menyekat kanak2 perempuan menggunakan egostatnya untuk bersukaria. Sekatan ini mungkin dibawa dlm situasi lain apabila dia berasa takut utk menunjukkan deria gembira secara spontan.

Ajaran bersopan-santun kpd kanak2 spt "jgn menjawab apabila ibu bapa bercakap" boleh menyekat kanak2 drp menyuarakan perasaan hati. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan