Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Selasa, 1 Mei 2012

LESEN RADIO DAN TELEVISYEN



Masa dulu , dlm tahun 60an, 70an begitu. Waktu sepanjang tahun2 ini, memiliki radio umpama memiliki benda mewah. Kena ada lesen. Penguatkuasaannya pulak nampak macam ketat sangat. Banyak cerita2 menarik semasa penguatkuasaan dan pemeriksaan lesen radio ke rumah.
Entahlah, apalah puncanya radio masa tu kena lesen.
Apabila terpecah berita bahawa ada orang yang nak pereksa lesen. Satu kampong akan khabar mengabar kpd jiran2. Masing2 akan mula menyorok radio masing2. Selalunya makpak aku sorok dalam bekas beras saja. Ada sesetengahnya bungkus elok2 dan masuk dalam telaga!
Tahun2 lepas tu org kampong yg ada TV pon macam tu jugak. Kena ambek lesen Radio dan TV RM24.00.
Selalu nya pegawai2 ni memang jenis bertimbang rasa..Depa suruh pi ambik lesen ..Kalau depa mai esok tak dak jugak lesen, baru depa rampas ...(Gempaq la tu....tapi gempaq tu menjadi jugak sebab esok nya berduyun pakcik makcik beratoq di pejabat pos nak bayar lesen...Tambah pulak yang baru beli tv besaq tu..)..tapi kalau kat kampong tu ada jugak orang tua2  sembunyi tv, habarq kata tak dak tv tapi areal dok terpacak elok kat bumbung tu...haha cerita dolu2...lawak jugak...

1 ulasan:

  1. AGM...hehe.Kat kampung saya dulu pun ada gitu gak.Habaq tak dak lesen,tup2 ataih bumbung rumah ada ariel..hehehe.Tapi pegawai tu faham...depa tak tunjuklah yg depa tau...Depa bagi nasihat la..Thanx,You buat I tersenyum dgn memori ini..

    BalasPadam