Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Isnin, 30 Januari 2012

Buah dulu-dulu

Buah yg dulu2 aku dok kutip makan di sekeliling rumah...ada hutan sikit ada lah buah nih..
buah senduduk...makan yg masak hitam tu, sampai lidah pon jadi hitam.
buah letup....makan yg masak merah...manis masam2...pucuknya mak selalu buat ulam.
buah ceweng...kena gelinte bagi lembut dulu baru makan....tak sedap mana pon.
buah gonchiaq...banyak tumbuh tepi bendang, sekali raup masuk mulut..sekali dgn ulat2 pon telan. Rasa masam2 manis.
buah cenerai...luloq pi lah buah berbulu ni...buat peluru chaplong pon bagus.
buah kote mamak...yg syok ganja di hujung sekali tu...pekat!
buah larak..rupa macam susu kerbau. Yg muda buat cicah garam. Masak merah.
buah sagu/rumbia...buah ni lama2 sekali baru boleh makan. Mula2 makan rasa manis...lama2 kelat penuh mulut.


buah rotan pon kelat jugak...

               buah ibus                                         buah tai
  ...buah keranji, kemuyu, keriang dot kalau nak makan kena merayau pi kampong orang dah...yg di atas tu saja yg ada di keliling rumah mak waktu tu...laa ni dah takdak dah.

5 ulasan:

  1. Aku tak tau pun yang ibuih dan rumbia tu ada buah.
    La ni aku dok cari buah kerkup.
    Dulu2 aku pun dok makan buah rotan yang besq tu...
    Buah larak pun pebret aku gak. La ni dah tak tau nak pi cari tang mana dah pun......
    Kot belah Baling ada lagi ka?......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Leematsan!..Buah rumbia dari mula keluarkan pelepah bunga tu sampai masak ambek masa setahun. Lepaih buah tu masak dan luruh habieh, pokok tu tu mati. Buah Ibuih kena makan yg muda. Yg tua buat peluru terbe boleh laa. Yg masak ada org kutip tebuk buat tasbeh. Buat kerkup ada lagi, dia rumah mak di Aloq Tebuan dok ada lagi, kena gelinte sampai lembut baru sedap... masih boleh makan lagi. Buah larak pesen dulu memang payah nak jumpa. Yg selalu aku dok jumpa kot belah sini yg pesen2 kecik macam susu kamben saja...nak ka?

      Padam
    2. Ih...maoh la LiMehad, lama jugak tak masuk pi jengoi blog hang ni. Dok kalut pesbuk. Tapi bila aku dok baca bab kendork kerbau, susu kerbau, pak yet dan sebagainya tu aku ni nostalgia habeh la nak habark pi kat hang...aku dulu2 ni buah kerkup tu tak dan nak gelinte dah...dapat ja kira piap boh mulut selalu. Buah gonciark tu pun dulu pebret jugak tu dengan buah cenerai. Tapi cenerai ni aku tibai hat hitam ja. Yang putik tu jadi peluru caplong la...Bila2 balik Kedah nanti aku ingat nak pi cari hang kat mana? Baling, Kulim.Tulong bagi nomot telepaun sat aih. Nomot aku 012 703 2771.

      Padam
  2. best baca , teringat masa kanak2 dulu makan semua buah2 ni tapi aku org T'ganu, nama2 buahnya pun lain laa sikit walaupun merujuk pada buah sama.

    BalasPadam
  3. AKU SUKA sangat buah larak.hehe bes, kat kelantan banyak tu

    BalasPadam