Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Khamis, 14 Februari 2013

Sejarah Alor Setar - Ringkasan 8

Zaman DYMM Sultan Abdullah Mukarram Shah, Sultan Kedah ke 20, 1778 - 1797.

1780
Baginda membina semula Kota Kuala Bahang (Kuala Kedah) menurut rekabentuk Syeikh Abdul Jalil AlMahdani, Mufti Kedah.

1786
Inggeris dibenarkan menduduki Pulau Pinang setelah berjanji akan membantu Kedah jika diserang Siam. Kapten Francis Light mula mendarat di Pulau Pinang pada 11 Ogos 1786.

1791
Sultan Abdullah mengarahkan angkatan perangnya berkubu di Perai sebagai persediaan utk merampas kembali Pulau Pinang krn kegagalan Inggeris membantu Kedah spt yg dijanjikan. Tetapi angkatan Inggeris berjaya dulu mengalahkan  angkatan Kedah di Perai berakhir dgn Perjanjian Damai yg ditandatangani di Kota Cornwallis pd 1 Mei 1791. Perjanjian ini mengandungi 9 fasal dan pada bahagian awalnya kedua pihak akan hidup berbaik-baik dilaut atau didarat dan kekal selagi 'matahari dan bulan bercahaya'. Kedah diwakili oleh Sharif Muhammad, Tunku Alang Ibrahim dan Dato' Penggawa Telibung.

Ringkasan 7 SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan