Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Khamis, 21 Februari 2013

Orang Tamak Selalu Untung

Kalau dulu ada perumpamaan, 'orang tamak selalu rugi' dan dinukilkan bersama gambar anjing yg menggonggong tulang yg melihat diri ke dalam air. Anjing tersebut ingin merebut tulang yg terlihat sehingga tulang yg digonggong terlepas. Dan ada juga diceriterakan bagaimana tamaknya Lebai Malang yg terpaksa menyongsong arus memenuhi jemputan dan perilakunya ingin menangkap sebanyak yg mungkin burung punai.
Tapi yg ini, kalau mereka tamak, nampaknya mereka yg untung... yg rugi orang yg belakang atau lambat. Sapa lambat alamatnya jeling tray kosong saja laa. Ini namanya 'tamahak'. Semua yg ada nak diambil dan akhirnya ke bakul sampah jua. Mungkin kerana tekak tak terima atau memang dah kenyang, atau cuma suka2.... Cuba perhatikan sekeling anda bila anda menghadiri majlis2 yg ada makan2 secara bufet. Layan dirilah konon......... .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan