Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Selasa, 3 April 2012

BAZIR....

 
Jimat air.
Teringat kisah yg diutarakan sedara Amir Hamzah ttg catuan air 15 tahun yg lalu semasa Johor mengalami krisis air...masa tu bertong dan bertimba menyusahkan diri mencari dan menadah air. Bantuan lori diperlukan utk menyenangkan keperluan ini. Pernah tak kita mandi dgn hos terus dari paip berbanding dgn pakai kepala 'pancuran hujan' atau mandi pakai cebok yg banyak dicurah ke belakang.

Orang kita, melayu islam adalah antara manusia di planet ini yg banyak menggunakan air utk mandi....kita ada mandi sunat dan mandi wajib serta mandi saja2....banyak membasuh dan membilas...bersuci, mencuci dan menyiram dan satu lagi berwuduk atau sesetengah tempat menggelarnya mengambil air sembahyang. Semua perbuatan itu menggunakan air bersih yg terus dr paip atau tangki (wudhuk dan bersuci ada syarat lain). Semestinya semua ini berbayar (sesetengah tempat menggunakan 'air masyarakat' yg bayarannya hanya sekitar RM15 setahun-sunggoh berbaloi2).  Semua sisa2 air itu kita biarkan saja  mengalir pergi atau diserap bomi. Air musta'mal ini bukankah boleh dikitar semula untuk tidak membazir.tidak perlu membayar berulangkali... bahagi2kanlah kegunaannya...selagi tidak menjijikkan apa salahnya air dr bilik mandi digunakan utk siram pokok!....Bazir ke tak?

1 ulasan: